Grupa?... z
Dość pieprzonej polityki
Dość wyborczej matematyki
Przecież przyszły takie czasy
Byle dobrać się do kasy
(Maciej Augustyn vel. Michał Broda Koryciane Łajno)
Vitae, czyli życie, energia życiowa - determinant, wyznacznik. Tak powinno być. Czynnik wpływający na moje życie, a zatem i funkcjonowanie, jest jeden i nie podlega żadnej dyskusji.
Wierzę w Ciebie, Boże żywy.
W Trójcy jedyny, prawdziwy.
Wierzę, coś objawił, Boże.
Twe słowo mylić nie może.
Byt określa świadomość, powtarzam ostatnio często, bo nie może być inaczej, skoro jest tak, jak jest, a nie tak, jak powinno być. Zostałem zakwalifikowany do grupy osób, wobec których orzeczono niepełnosprawność. W udziale przypadło mi tworzyć, jako cząstka całości, tę ze znacznym stopniem, bo i takiego podziału można dokonać.
Ktoś bawi się też, używając słów. Wydaje mi się jednak, że ja nie dodaję niczego od siebie, ani niczego nie ujmuję. Interpretuję, i pod tym względem rzeczywiście mogę czegoś nie zauważyć, przynajmniej w danym momencie. Odnoszę poza tym wrażenie, że skoro krew płynie i zbiera wszystko, co położę na jej drodze, to zbierze i to, co podkładam celowo, to w odpowiednim momencie zareaguje odpowiednio. Uwierzyłem już, że tak jest. Wystarczy, się przyjrzeć, a na to akurat mam teraz czas - na spojrzenie wgłąb siebie. Przynosi to pozytywne efekty w postaci takiej, że nie biorę udziału w wyścigu, który ktoś celowo organizuje.
Pozostało na zdjęciach to, co własnoręcznie wykonałem. Nigdy nie byłem artystą, z talentami do tworzenia sztuki. Wychodziło mi wszystko tak, jak chciałem. Nie narzekam i nikogo nie muszę prosić o ocenę. Otrzymałem zlecenie, podjąłem się wykonania i zrobiłem. Wstydu nikomu nie przynoszę, bo przecież nie kupiłem, czyli nie poszedłem na skróty, a tym bardziej nie ukradłem, a zatem kara nie wchodzi w grę, a każda inna ocena jest pozytywną.
Nie wyczyniam żadnych praktyk magicznych, czyli zwolniony jestem, przynajmniej we własnym mniemaniu, z odprawiania czarów, choć i o to mogę zostać oskarżony. Ale powołam się znów na Słownik Języka Polskiego, który podaje, że różnego rodzaju przesądy, gusła i zabobony trwają w naszej kulturze od wieków.
Przepowiednia nadchodzących zdarzeń?
Tu jest [potrzebna] mądrość. Kto ma rozum, niech liczbę Bestii przeliczy, liczba to bowiem człowieka.
(Biblia Tysiąclecia Św. Jan Apokalipsa)
Tomasz A. Kempis O Naśladowaniu Chrystusa
Idź gdzie chcesz, szukaj czego chcesz.
A nie znajdziesz w górze drogi wznioślejszej, ani w dole pewniejszej, tylko tę drogę krzyża świętego.
Patrz na swe grzechy z wielkim wstrętem i smutkiem. Nigdy też nie uważaj się za wielkiego z powodu swych dobrych czynów. Jesteś rzeczywiście grzesznikiem, poddajesz się namiętnościom i w ich się wikłasz. Własnymi siłami niczego nie osiągasz, łatwo upadasz i poddajesz się. Szybko ogarnia Cię niepokój i popadasz w rozterkę. Nie masz niczego, czym mógłbyś się chlubić. Dużo natomiast jest w Tobie tego, co powinno Cię upokarzać, bo jesteś o wiele słabszy, niż Ci się wydaje. Zatem nic z tego, co czynisz, nie uważaj za coś wielkiego. Oprócz tego, co wieczne niech nic Ci się nie wydaje wielkie, cenne, godne podziwu i uznania. Nic wzniosłe, chwalebne, ani pożądane. Niech miła Ci będzie nade wszystko odwieczna prawda, a na swą nędzę patrz zawsze z odrazą. Najbardziej się lękaj, gań w sobie samym i unikaj własnych wad i grzechów. One nich Cię bardziej martwią niż jakakolwiek strata doczesna. Są także tacy, którzy chodzą przede mną nie w szczerości, lecz powodowani pustą ciekawością i zarozumiałością. Chcą poznać moje tajemnice i zrozumieć wzniosłe rzeczy Boże, a zaniedbują siebie samych i własne zbawienie. Tacy często wpadają w pokusy z powodu swej pychy i ciekawości, a także dlatego, że Ja się im sprzeciwiam.
Lękaj się Sądu Bożego, drżyj przed gniewem Wszechmocnego. Nie chciej roztrząsać spraw Najwyższego, zajmij się raczej grzechami, w które popadłeś. Pomyśl, jak wiele dobrego zaniedbałeś. Niektórzy całą swoją pobożność kierują ku książkom, inni ku obrazom, zewnętrznym znakom i symbolom. Niektórzy mają mnie na ustach, ale rzadko w sercu. Są jednak też inni, ludzie światłego umysłu i czystego serca, którzy ciągle tęsknią do tego, co wieczne, niechętnie zajmują się rzeczami ziemskimi i z żalem ulegają koniecznościom natury. Tacy słyszą i czują, co mówi w nich Duch prawdy. On uczy ich pogardzać rzeczami ziemskimi, nie dbać o świat, a dniem i nocom pragnienia swe kierować ku Niebu.
O cudownym uczuciu miłości Bożej.
Błogosławię Cię Ojcze Niebieski, Ojcze Pana mojego Jezusa Chrystusa za to, że raczyłeś pamiętać o mnie biednym, Ojcze Miłosierny, Boże wszelkiej pociechy. Dzięki Ci czynię za to, że do mnie, niegodnego Twych łask, przychodzisz niekiedy i mnie pocieszasz. Błogosławię Cię każdego dnia i wysławiam wraz z Twoim jednorodzonym Synem i Duchem Świętym pocieszycielem na wieki wieków. O Panie i Boże Święty mój umiłowany, gdy wchodzisz do mego serca, wszystko w mym wnętrzu bucha radością. Tyś moją chwałą i weselem mojego serca. Ty jesteś moją nadzieją i moją ucieczką w dniu mego strapienia. Ponieważ jestem jednak jeszcze słaby w miłości i niedoskonały w cnocie, bardzo potrzebuję Twego pokrzepienia i pociechy.
O pokorze w ocenianiu siebie samego.
Każdemu człowiekowi wrodzone jest pragnienie wiedzy. Jakąż jednak wartość ma wiedza bez bojaźni Bożej? Pokorny wieśniak służący Bogu lepszy jest od dumnego filozofa, który obserwuje bieg nieba, a nie myśli o sobie. Kto dokładnie poznał siebie samego, w niewielkiej cenie ma siebie i nie cieszą go ludzkie pochwały. Gdybym poznał wszystko, co jest na świecie, a nie miałbym miłości, cóż by mi to pomogło przed Bogiem, który będzie mnie sądził według czynów. Ne ubiegaj się przesadnie o wiedzę, bo wiele będziesz miał z tego powodu roztargnień i rozczarowań. Ci, którzy posiedli wiedzę, chcą być uważani za uczonych i zwać się mędrcami. Jest wiele spraw, których poznanie nie daje duszy żadnych korzyści lub niewielką tylko. Bardzo nierozumnie postępuje ten, kto więcej uwagi poświęca sprawom innym, a nie tym, które służą zbawieniu duszy. Wielość słów nie zaspokaja głodu duszy. Wytchnienie duch znajdzie w dobrym życiu, a czyste sumienie rodzi pełne zaufanie do Boga.
Wielki i zbawienny czyściec ma człowiek cierpliwy, który znosząc wyrządzoną mu krzywdę, bardziej ubolewa nad nieprawidłowością drugiego, niż nad swoją krzywdą. Który chętnie modli się za swoich przeciwników i z serca winę daruje. Który bez ociągania prosi innych o przebaczenie łatwiej okazuje miłosierdzie niż zagniewanie. Który często sam sobie gwałt zadaje i ciało swe całkowicie usiłuje poddawać Duchowi. Lepiej jest teraz oczyszczać się z grzechów i wykorzeniać wady niż pozostawiać je na później z myślą o przyszłym oczyszczeniu. Zwodzi nas bez wątpienia nie uporządkowana miłość do własnego ciała. Cóż innego będzie trawił ów ogień jak nie twoje grzechy? Tym bardziej siebie teraz oszczędzasz i ulegasz swemu ciału, tym większą potem poniesiesz karę i więcej paliwa zgromadzisz na spalenie. W czym człowiek więcej zgrzeszył, za to też surowiej będzie karany. Leniwych będą tam popędzać płonącymi biczami, a łakomi będą cierpieć głód i pragnienie. Rozpustników i lubieżnych będą tam polewać płonącą smołą i smrodliwą siarką, a zazdrośnicy będą wyć z bólu, jak wściekłe psy.
O nauce prawdy.
Szczęśliwy ten, kogo uczy sama prawda, nie jej obrazy i przemijające o niej słowa, lecz ona sama. Nasze przekonania bywają często fałszywe, a zmysły na zwodzą i niewielki nam dają poznanie. Jakiż pożytek może przynieść zgłębianie rzeczy ukrytych i tajemnych, skoro na Sądzie i tak nie będą nam zarzucać ich nieznajomości. Ubieganie się za ciekawostkami, rzeczami szkodliwymi, a zaniedbywanie pożytecznych i niezbędnych, to wielka nierozumność. Mamy oczy, a nie widzimy. Cóż nam przyjdzie z roztrząsania rodzajów i gatunków. Komu mówi słowo przedwieczne, ten pozbywa się wielu opinii. Jedno słowo jest źródłem wszystkiego i wszystkie rzeczy o Nim mówią. Ono też jest początkiem, który do nas mówi.
I każdy musi kierować sóm
Móndry to tyn, co se poradził
Co jechał durch i spokoj znod
Gorzyj jest z tym, co wiara stracił
Co stanoł kaś i poddoł sie
Jak brat Ci godóm, a niy jak wróg
Z tego coś zrobiył, rozliczy Cie Bóg
(Michał Stawiński Jadymy durch)
Komentarze
Prześlij komentarz