Wulgaryzmy? ... z

 

Per visibilia in invisibilia (łac.)

Przez widzialne do niewidzialnego

      W użyciu pospolitym występuje takie słowo rozpierducha. Słowniki, między innymi języka polskiego, podaje, że jest to wyrażenie wulgarne, no ale ja posługuję się nim celowo, mając na uwadze to, że podaje się różną datę faktu, przez co chyba w pole się chce wyprowadzić zainteresowanego. Mógłbym powiedzieć, że afera się zrobiła, skandal, ale jest to tak dziś popularne słowo, że chyba nikt się nim nie przejmuje.

      Zgadzam się, że to tylko symbol, ale jeżeli przestaniemy zwracać uwagi na rzeczy istotne, to niedługo całkiem przestaniemy funkcjonować jako jednostki samodzielne. Chodzi mi o to, że na dzisiaj przypada, umowny przecież, dzień Zwiastowania Pańskiego, co ma na celu zwrócenia uwagi na istotę wydarzenia. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił, ja to gdzieś widziałem...


 

      Dzień Świętości Życia został ustanowiony w odpowiedzi na słowa Jana Pawła II z encykliki Evangelium Vitae (ogłoszonej 25 marca 1995): "proponuję (...) aby corocznie w każdym kraju obchodzono Dzień Życia (...) Trzeba, aby dzień ten był przygotowany i obchodzony przy czynnym udziale wszystkich członków Kościoła lokalnego. Jego podstawowym celem jest budzenie w sumieniach, w rodzinach, w Kościele i w społeczeństwie świeckim wrażliwości na sens i wartość ludzkiego życia w każdym momencie i każdej kondycji. należy zwłaszcza ukazywać, jak wielkim złem jest przerywanie ciąży i eutanazja, nie należy jednak pomijać innych momentów i aspektów życia, które trzeba każdorazowo starannie rozważyć w kontekście zmieniającej się sytuacji historycznej"...

      W odpowiedzi na apel Jana Pawła II 293. Zebranie Plenarne Episkopatu Polski podjęło w roku 1998 uchwałę, że w Polsce Dzień Świętości Życia będzie obchodzony 25 marca.

 

      Dodatkową nakładkę na to nałożono, ktoś, kto ma jakiś cel, no i przebicie, żeby pojawiło się pojęcie w używaniu. I tu pojawia się problem, o którym wspominam, i o co mam pretensje.

      Obok Dnia Świętości Życia, decyzją polskiego Sejmu RP został ustanowiony w 2004 roku Narodowy Dzień Życia obchodzony 24 marca (Monitor Polski z 2004r. Nr 37, poz 648 – Uchwała Sejmu RP, z dnia 27.08.2004r. w sprawie ustanowienia Narodowego Dnia Życia).

      W związku z tym moje wątpliwości – po co komu te różnice?. Goebbels był nie tylko działaczem, ale również odpowiada za pogromy ludności i to On wypowiedział słynne zdanie – to ja decyduję, kto jest żydem. Czyli chciejstwo w czystej postaci. O negatywnych skutkach nie muszę nikogo przekonywać. Czyli wprowadzanie tego typu podziałów dalekie jest od zamierzenia i prowadzi tylko w jednym kierunku.

      Kwestią, którą też napiętnuję po swojemu, jest sztuczny podział w Kościele. Kościół zachodni swoje, wschodni swoje, a ja pytam – po co? Moje pole lepsze, więc owieczki paście się u mnie, a ja będę was doił i strzygł... Ręce opadają. O epitetach, które się cisną na wokandę, spraw do wywołania będzie decydował Sąd, Wysoki Sąd.

 


 

     Tomasz A. Kempis O Naśladowaniu Chrystusa


Idź gdzie chcesz, szukaj czego chcesz. A nie znajdziesz w górze drogi wznioślejszej, ani w dole pewniejszej, tylko tę drogę krzyża świętego.

      Nie okazujemy wdzięczności sprawcy darów, nie zawsze pamiętamy o pierwszym źródle, do którego powinny wracać i z tego właśnie powodu nie spływa na nas potok łask. Zawsze bowiem łaska jest udzielana należycie za nią dziękującemu. Bóg zwykł dawać pokornym to, co odejmuje wyniosłym. Nie chcę takich pociech, które pozbawiają mnie skruchy. Nie cenię też wcale kontemplacji rodzącej pychę. Nie zawsze bowiem to, co wzniosłe jest za razem, święte, nie zawsze słodkie jest dobre, nie każde pragnienie jest czyste i nie wszystko mi drogie jest miłe Bogu. Chętnie przyjmuję łaskę, która daje mi więcej pokory i bojaźni Bożej oraz ułatwia zapomnienie o sobie samym. Ten, kogo pouczył dar łaski i oświeciła chłosta jej pozbawienia, nie będzie śmiał przypisywać sobie samemu żadnego dobra, łatwiej mu będzie przyznać się do swej nędzy i ogołocenia. Oddaj Bogu, co Boże, sobie zaś przypisz, co do Ciebie należy, a mianowicie Bogu dziękuj za otrzymane łaski, a sam pamiętaj o swej winie i karze za nią należnej. Stawiaj siebie jak najniżej, a otrzymasz najwyższe, bo bez najniższego nie będzie też najwyższego. Święci, najwięksi w oczach Boga, najmniejsi są we własnych oczach, a im większą otoczeni są chwałą, tym bardziej w swym sercu pokorni. 

...Bądź wola Twoja...

Dzień Świętości Życia - materiały na brewiarz katolik.pl

...cdn?...

 

 

 

Komentarze

Popularne posty